× Terug

3-C: consistent lekker of lekker consistent?

In het dorp waar ik opgroeide is er één slager waar iedereen naar toe gaat. En ook is het al jááárenlang op woensdag gehaktdag. Je zou denken dat je ook wel eens wat anders wilt eten op woensdag, maar nee, wij mensen houden wel van “dezelfde”. Elke dag over dezelfde weg naar je werk, om dezelfde tijd eten en kijken naar de dezelfde tv-programma’s.

Meer van hetzelfde

Die slager doet ook elke dag zijn best om dezelfde soorten vlees in de vitrine te hebben liggen. Volgens mij is dat ook zijn geheim. Het is niet per sé dat hij het beste-van-het-beste vlees heeft, maar hij heeft gewoon altijd dezelfde (goede) kwaliteit! Hij koopt al decennia zijn vlees bij dezelfde boeren en maakt er al net zo lang dezelfde lapjes vlees van. Met dezelfde kruiden. En dezelfde plakjes leverworst bij het afrekenen.

Consistent lekker of lekker consistent?

Die slager weet elke dag wat hij moet doen om jou blij te maken. En jij weet bij deze slager precies wat je kan verwachten. Consistent lekker of lekker consistent? Een sterk merk vertelt ook een consistent verhaal. Want daardoor biedt het jouw doelgroep verwachtingen die je elke keer zal moeten waarmaken.

Weet jij waar je (altijd!) voor staat?

Als ondernemer is het helemaal belangrijk om te weten wat je doet, voor wie je dat doet en waar je voor staat.Je weet wat je kunt en wat je klanten nodig hebben. Je hebt ook een redelijk goed idee waar je concurrenten en jij van elkaar verschillen. Deze drie elementen komen samen in het 3-C model.

3-C model?

Met het 3C model breng je je bedrijf (Corporation), klant (Client) en concurrenten (Competitors) in kaart. Ik gebruik in plaats van concurrenten liever het begrip Context. Directe concurrentie is namelijk niet de enige factor waarom je onderscheidend vermogen moet creëren. Met Context geef je ook ruimte aan de omgeving van je klant. Waar en wanneer koopt het je product of dienst en tegen wat of wie moet het dan concurreren? Het is een veel groter speelveld dan alleen je concurrenten.

Waarom zou je het 3-C model gebruiken?

Het geeft snel inzicht in wat je klant zoekt (en de overlap met wat jij biedt), wat jij anders doet ten opzichte van de context (onderscheidend vermogen) en waar je sterk in bent. Het is dan ook een perfecte basis voor je merkstrategie en positionering.

Wie ben ik?

Wat is de historie? Is jouw logistieke proces tiptop in orde of zijn jullie vooral uitvinders? Wat voor bedrijfscultuur is er? Een greep uit de vragen die inzicht geven in de organisatie. En het geeft ook al richting aan de positionering. Een goede branding is namelijk de verbinding tussen wat jouw bedrijf en jouw ideale klant belangrijk vinden. En die verbinding maakt dat klanten jouw merk ook echt leuk vinden.

Wie is je klant en wat betekent jouw product?

Een klantanalyse gaat niet alleen om een simpele omschrijving van leeftijd, geslacht en besteedbaar inkomen. Nee, graaf dieper. Waarom wil jouw klant nou jouw product? Geeft het status? Gebruiken ze het uit liefde voor hun partner of kind? Welk probleem los je op? Oftewel; welke betekenis heeft jouw product of dienst voor je klant? Waar hecht die klant nou waarde aan? Verkoop je een boormachine? Of een gat in de muur? Of help je bij het ophangen van dat mooie schilderij?

In welke context?

Waar koopt je klant jouw product? Wie komen ze allemaal tegen die ongeveer hetzelfde doen en waarom kiezen ze dan toch voor jou? En waarom zouden ze kiezen voor iemand anders? Door die verschillen en overeenkomsten in kaart te brengen, kan je kiezen waar jij apart wilt staan van de rest.

De basis is gelegd

Alle inzichten samen geven je houvast in je communicatie en helpen jouw vormgever om een scherpe branding neer te zetten. Iedereen weet namelijk nu wat belangrijk is in jouw positionering en heeft ook de onderbouwing voor belangrijke keuzes in de vormgeving. Laat het 3-C model ook voor jou werken en richting geven aan een schitterend en vooral consistent merk. Ik ben benieuwd naar jouw gehaktdag!

Wil je meer weten? Bel naar 0341-562052 of

Wil je op de hoogte blijven?